ر


بسم ٱللّٰه ٱلرّحْمٰن ٱلرّحیم

ولقدْ خلقْنا ٱلْإنسٰن من سلٰلةٍ مّن طینٍ

و ما انسان را از عصاره‌ای از گل آفریدیم؛

آیه 12 سوره مومنون

ثمّ جعلْنٰه نطْفةً فى قرارٍ مّکینٍ

سپس او را نطفه‌ای در قرارگاه مطمئن [= رحم‌] قرار دادیم؛

آیه 13 سوره مومنون

ثمّ خلقْنا ٱلنّطْفة علقةً فخلقْنا ٱلْعلقة مضْغةً فخلقْنا ٱلْمضْغة عظٰمًا فکسوْنا ٱلْعظٰم لحْمًا ثمّ أنشأْنٰه خلْقًا ءاخر فتبارک ٱللّه أحْسن ٱلْخٰلقین

سپس نطفه را بصورت علقه [= خون بسته‌]، و علقه را بصورت مضغه [= چیزی شبیه گوشت جویده شده‌]، و مضغه را بصورت استخوانهایی درآوردیم؛ و بر استخوانها گوشت پوشاندیم؛ سپس آن را آفرینش تازه‌ای دادیم؛ پس بزرگ است خدایی که بهترین آفرینندگان است!

 

 

 

رشته زنان و زایمان یکی از رشته های تخصصی پایه  علوم پزشکی است که به پیشگیری، غربالگری،تشخیص، درمان و پیگیری بیماری های دستگاه تولید مثل زنان و عواملی که بر ارتقای سلامت زنان در این حیطه تاثیر می گذارد و همچنین به مراقبت و مداخلات مرتبط با مادر در حین بارداری و زایمان فیزیولوژیک و پرخطر می پردازد. فارغ التحصیلان این رشته مهارتهای تخصصی در زمینه های آموزشی پژوهشی و درمانی در اختیار جامعه قرار خواهند داد.

گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از با سابقه ترین گروه های دانشگاه است که از بدو تأسیس دانشگاه فعالیت داشته است و سال های متمادی است که تربیت دستیار تخصصی زنان و زایمان در این گروه صورت می گیرد. از سال 1363 و ملحق شدن بیمارستان مهدیه و بوعلی، شش بخش آموزشی زنان شامل بخش زنان بیمارستان شهدا، طالقانی، امام  حسینو لقمان وجود داشت که بعداً با جدا شدن بیمارستان بوعلی از دانشگاه شهیدبهشتی و درمانی شدن بخش زنان بیمارستان لقمان، هم اکنون چهار بخش آموزش فعال در بیمارستان های شهدا، امام حسین، طالقانی و مهدیه وجود دارند بطور متوسط سالیانه بین 26-22 نفر دستیار وارد و همین تعداد نیز فارغ التحصیل می شوند. این گروه علاوه بر تربیت دستیار در زمینه پزشکی عمومی ، در آموزش کارآموزان و کارورزان نیز از بخش های مادر بوده و سالیانه پذیرای بیش از 100 نفر کارورز و کارآموز می باشد.

همچنین گروه زنان، رشته فلوشیپ ناباروری و IVF را راه اندازی نموده است.

 اولین پذیرش دستیار فلوشیپی متعلق به فلوشیپ ناباروری و IVF بوده است که از سال 1389در بیمارستان طالقانی راه اندازی شد و تا کنون 18 فلوشیپ ناباروری تربیت و فارغ التحصیل شده اند و یک فلوشیپ بین الملل از کشور عراق در این مرکز تربیت و فارغ التحصیل شده است. همچنین پذیرش فلوشیپ ناباروری و IVF در بیمارستان مهدیه از سال 1399 شروع شده است  و سالی یک فلوشیپ اموزش میبیند. بخش های ناباروری تابعه دانشگاه دارای پتانسیل بسیار بالایی می باشد

دومین پذیرش دستیار فلوشیپی، فلوشیپ انکولوژی زنان در سال 1391 و در بیمارستان امام حسین (ع) بوده که تا کنون 20 فلوشیپ فارغ التحصیل شده اند .

سومین پذیرش دستیار فلوشیپی ، فلوشیپ پریناتولوژی و در بیمارستان شهدای تجریش در سال 1394 و تا کنون 10 فارغ التحصیل داشته است.

 هر چهار مرکز بعنوان مراکز ریفرال بوده و بیماران از مراکز درمانی تابعه دانشگاه اعزام –پذیرش و درمان میشوند.

اعضای هیأت علمی گروه زنان شامل 36 نفر هیأت علمی آموزشی می باشند که از این تعداد 9 نفر استاد،10 نفر دانشیارو 17 نفر استادیار می باشند. مدیر گروه زنان فعلی سرکار خانم دکتر نسرین سحرخیز، معاون اموزش گروه سرکار خانم دکتر زهرانائیجی  و  ریاست بخش زنان بیمارستان شهدا سرکار خانم دکتر لادن آجری، ریاست بخش زنان و نازایی بیمارستان طالقانی سرکار خانم دکتر ساغر صالح پور،  ریاست بخش زنان بیمارستان مهدیه سرکار خانم دکتر عاطفه مریدی و  ریاست بخش زنان و انکولوژی زنان بیمارستان امام حسین (ع) سرکار خانم دکتر مریم سادات حسینی می باشند.ریاست بیمارستان مهدیه که بیمارستان زنان می باشد سر کار خانم دکتر شهرزاد زاده مدرس هستند.

تاکنون اساتید آقای دکتر متین و آقای دکتر قره خانی و خانم دکتر اولادی و خانم دکتر فلاحیان و خانم دکتر ذنوبی و خانم دکتر باروتی و خانم دکتر حسینی سمت مدیریت گروه زنان را در سالهای متمادی به عهده داشته اند.

 هیأت علمی فلوشیپ ناباروری 8 نفر فلوشیپ، فلوشیپ انکولوژی 7 نفر ، فلوشیپ یورگاینکولوژی 1 نفر می باشند. مدیر برنامه نازایی سرکار خانم دکتر ساغر صالح پور، مدیر برنامه آنکولوژی سرکار خانم دکتر مریم سادات حسینی و مدیر برنامه پریناتولوژی سرکار خانم دکتر ثریاصالح گرگر می باشند.

همچنین گروه زنان در زمینه اعمال جراحی لاپاراسکوپی فعال بود و لاپاراسکوپی تشخیصی و پیشرفته در بیمارستان های تابعه و خصوصأ بیمارستان شهدای تجریش انجام میشود.

در برنامه اموزشی –درمانی گروه زنان نگرش به سلامت محوری ،کرامت انسانی، اولویت قرار دادن سلامت در سطح ملی ،جامع نگری و ارج نهادن به معنویات و رعایت اخلاق حرفه ای سرلوحه کار قرار داده شده است و اساتید با علاقه و تلاش بسیار در ارتقاء آموزش دستیاران تخصصی و فوق تخصصی، دانشجویان پزشکی و درمان بیماران مشغول به ارائه خدمت می باشند.

ساختار گروه آموزشی:

1.شورای اجرایی

2.کمیته پژوهشی

3.کمیته امتحانات

4.کمیته سمینارها و کارگاهها و بازآموزی ها

5.کمیته کارآموزی و کارورزی

6. ایجاد وب سایت گروه زنان

7. راه اندازی مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماریهای زنان

شورای اجرایی گروه:

این شورا متشکل از مدیرگروه ، روسای بخش ها ومعاونین اموزشی بخش ها و مدیران برنامه فلوشیپی می باشد و جلسات بطور منظم ماهیانه برگزار میشود.کلیه تصمیم هایی که در حیطه وظایف مدیرگروه است،  ملزم به طرح در شورای اجرایی گروه می باشد و پس از تصمیم گیری در شورا، اجرایی خواهد شد .صورتجلسه شورا هر ماه جهت معاونت محترم  آموزشی دانشگاه و ریاست محترم دانشکده پزشکی ارسال میگردد. در سال گذشته 12 جلسه برگزار شده است.

کمیته پژوهشی گروه :

مسئول کمیته پژوهشی : سرکار خانم دکتر ثریا صالح گرگری می باشند (دوره ی قبل سرکار خانم دکتر مینو یغمایی بودند) وظایف کمیته پژوهشی تشکیل منظم جلسات پژوهشی در مراکز و بررسی پروپوزال های دستیاران، تشکیل جلسات دفاع از پایان نامه، کمک به ارائه مقاله از پایان نامه ها می باشد. صورتجلسات جهت معاونت پژوهشی دانشکده ارسال میگردد.

 کمیته امتحانات:

مسئول کمیته امتحانات: سرکار خانم دکتر مینو یغمایی (دوره ی قبل سرکار خانم دکتر طیبه جاهد بزرگان بوده اند)

این کمیته شامل دو بخش امتحان تئوری و امتحان OSCEاست . مسئول طراحی و برگزاری امتحان تئوری،  سرکار خانم دکتر مینو یغمایی و مسئول  امتحان  OSCEسرکار خانم دکتر زهرا حیدر می باشد.

وظایف : برگزاری امتحانات دوره ای که سال های گذشته دو امتحان متمرکز با 150 سوال و یک سال اخیر، برگزاری امتحانات بصورت غیر متمرکز در هر بیمارستان با سؤالات مشترک می باشد و همچنین برگزاری 2 بار امتحان OSCE که برای هر رده دستیاری سوالات متفاوت طراحی میشود.

کمیته سمینار، کارگاهها و باز آموزیها

مسئول کمیته : سرکار خانم دکتر سودابه درویش

برگزاری کارگاههای روش تحقیق، پرونده نویسی، هیسترسکوپی و لاپاراسکوپی،   آنکولوژی ( کولپوسکوپی) ، سونوگرافی، HSG، NST

احیاء نوزاد،پلویک و یورودینامیک،زایمان فیزیولوژیک، احیای بزرگسال، مورتالیتی و موربیدتی مادران باردار، ماموگرافی، خونریزی های بعد از زایمان از جمله وظایف این کمیته است.

ابتدای هر سال برنامه یکساله طراحی، زمان بندی و اجرا میگردد. اکثر اعضای هیأت علمی در برگزاری کارگاهها مشارکت دارند. شرکت در کارگاهها الزامی و بخشی از نمره درون بخشی دستیاران را به خود اختصاص میدهد.

کمیته کارآموزی و کارورزی:

 منتور ارشد دکتر ترانه ارباب زاده و پرسپتور ارشد دکتر صدبقه حسینی

(از سال تحصیلی 1401)

وظایف کمیته: تهیه Log book انترنها و نظارت بر انجام بهینه آنها در بخش ها

تهیه مولتی مدیای دروس دانشجویی

تهیه Study guide دروس دانشجویان

برگزاری امتحانات متمرکز پایان دوره - کارآموزان

نظارت بر انجام آموزش یکسان اینترنها در بخشها و برگزاری امتحان غیر متمرکز در هر بخش

ایجاد وب سایت گروه زنان:

مسئول: دکتر نازنین حاجی زاده (قبلا دکتر لیلا نظری بوده اند)

 سایت گروه زنان یکی از بهترین و پربازدیدکننده ترین سایت های دانشگاه می باشد و بسیاری از اقدامات انجام شده جهت اطلاع و استفاده در آن قرار میگیرد.

- ایجاد ایمیل گروه زنان جهت تبادل بهتر اطلاعات

- ایجاد گروه هیات علمی در واتساپ جهت اطلاع رسانی و مشارکت علمی اعضای گروه

- ایجاد گروه های دستیاری جهت هر رده بطور مجزا با مدیر گروه در واتساپ

راه اندازی مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماریهای زنان

مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری های زنان از سال 1393 فعالیت خود را در زمینه های پژوهشی، آموزشی شروع نموده است. ریاست مرکز خانم دکتر فرح فرزانه دکترای تخصصی زنان و زایمان – فلوشیپ انکولوژی می باشد. این مرکز مستقردر بیمارستان امام حسین (ع)می باشد. اعضای مرکز شامل هیات علمی و شورای پژوهشی این مرکز حدود 21 نفر می باشند که رشته های تخصصی آنان شامل: متخصص زنان و زایمان – فلوشیپ نازایی - فلوشیپ انکولوژی -  فلوشیپ پریتانولوژی-فلوشیپ کف لگن می باشد. طرح های مصوب مرکز در حوزه زنان و بیماری های زنان حدود 162 طرح و مقالات  چاپ شده با افیلیشن مرکز بیش از 96مقاله  می باشد.تعداد کتب منتشر شده در مرکز حدود12 عدد می باشد

ضمنا لینک مرکز جهت دریافت اطلاعات بیشتر pgrc.sbmu.ac.ir می باشد

برگزاری کمیته های پژوهشی درمانی به منظور ارتقاء کیفیت درمان مطابق با استانداردهای نوین و انجام پروژه های پژوهشی بر مبنای اطلاعات ثبت شده از بیماران از جمله فعالیت های این مرکز است.

برگزاری کنگره بین المللی چالش های بالینی در مامایی در زنان و نازایی (DTOGI) که هر دو سال یکبار برگزار میشود. از اقدامات مهم این مرکز می باشد.که تا به حال 3 بار برگزار شده است

برنامه راهبردی و چشم انداز های گروه زنان

آموزش فلوشیپ:

  1. جذب فلوشیپ از بین دانش آموختگان برتر
  2. ارتقائ وتهیه برنامه منسجم آموزشی فلوشیپ  و نظارت بر اجرای آن
  3. راه اندازی دستیاری  فلوشیپ یوروکاینکولوژی (کف و لگن) و لاپاراسکوپی و لاپاراسکوپی در انکولوژی
  4. افزایش ظرفیت دستیار فلوشیپ در رشته های موجود از جمله آنکولوژی-نازایی-پریناتولوژی
  5. تصمیم گیری و سعی در جذب فلوشیپ خارجی

شاخص:افزایش تعداد و نوع رشته های فلوشیپ و افزایش کلی تعداد دستیار فلوشیپ در 5 سال آینده

آموزش دستیاران :

  1. ارتقاء آموزش دستیاران بطوریکه میزان نمرات کمی بورد(میانگین) و تعداد قبولی بورد (درصد) افزایش یابد.
  2. تهیه برنامه منسجم آموزش دستیاری بر مبنای شاخص های فوق تخصصی شامل آنکولوژی-نازایی-پریناتولوژی-لاپاراسکوپی- کف لگن
  3. به حد اقل رساندن میزان روتیشن های بین بیمارستانی با تأمین همه ی رشته های فوق تخصصی در همه بیمارستان ها

شاخص:افزایش میانگین نمره کتبی ارتقاء هر دوره و میانگین نمره کتبی پره بورد و ارتقاء  و درصد قبولی بورد شفاهی و کتبی

      آموزش کارورزان:

  1. ارتقاء آموزش کارورزان در حوزه  بالینی از طریق تماس بیشتر با اساتید
  2. تهیه برنامه آموزشی مشخص بالینی کارورزان در بخش های بالینی 4 مرکز حتی الامکان با یکسان سازی و نظارت هر چه بیشتر بر اجرای ان در مراکز و تعیین سهم ساختارمند همه اعضاء هیأت علمی در آموزش بالینی کارورزان
  3. ارتقاء آموزش کارورزان در حوزه تئوریک  از طریق اجرای ارزشیابی تئوریک اخر دوره بطور یکسان

شاخص:  ارزشیابی برونی دانش اموختگان و انجام مصاحبه یا پرسش نامه  با افراد پس از پایان بخش و بررسی نمرات سالانه

 

 

آموزش کارآموزان :

  1. ارتقاء آموزش کارآموزان در حوزه بالینی از طریق تماس بیشتر با اساتید بصورت راندهای بالینی و تعیین جایگاه آموزش بالینی با اساتید
  2. تهیه برنامه آموزشی بالینی کارآموزان و حضور در بخش های بالینی 4 مرکز حتی الامکان یکسان سازی و نظارت هرچه بیشتر بر اجرای آن در مراکز و تعیین سهم ساختارمند همه اعضای هیات علمی در اموزش بالینی کارآموزان
  3. ارتقاء آموزش کارآموزان در حوزه تئوریک ازطریق اصلاح و ارتقاء آموزش اساتید بالینی بر اساس رفرانسهای جدید

شاخص:ارزشیابی بیرونی بالینی قبل اینترنی و بررسی نمرات مربوط به دروس زنان در امتحان  پره انترنی

کیفیت آموزشی اعضای هیات علمی :

  1. درخواست برنامه اموزشی به فلوشیپ/دستیاران/کارورزان و کارآموزان از تک تک اعضای هیات علمی
  2. توانمند سازی اعضای هیات علمی به روش جدید در روش های تدریس و ارزشیابی (طراح سوال) مناسب چند گزینه ای و آزمون های عملی آسکی وPMP   و سایر روشها
  3. دخیل کردن بار اموزش و عضو هیات علمی در ارتقاء عمودی و افقی ارائه مستندات توسط هیأت علمی به شورای آموزشی گروه جهت دریافت پایه سالیانه و یا تمدید پیمانی اعضای هیات علمی

ارتقاء پژوهشی اعضاء هیأت علمی:

  1. شرکت اساتید در کارگاههای پیشرفته روش تحقیق
  2. اختصاص ساعات کاری برای  فعالیت های پژوهشی
  3. سعی در تامین مشاورین آماری و اپیدمیولوژی جهت گروه و مرکز تحقیقات
  4. تاکید بر اجرای کامل قانون الزام دستیاران به نگارش مقاله معتبر (ISI) از پایان نامه ها وطرح های پژوهشی
  5. تشویق اساتید و دستیاران به برگزیدن عناوین پایان نامه های کاربردی و مورد نیاز در سطح ملی
  6. ارائه اولویت های پژوهشی در گروه با توجه به نیاز های جامعه

 

ارتقاء کیفیت مراقبت های درمانی در مراکز آکادمیک گروه زنان

  1. تقویت شاخه های فلوشیپی آنکولوژی –نازایی-پریناتولوژی-یوروگاینکولوژی-لاپاراسکوپی بطوریکه در یک یا دو مرکز از 4 مرکز دانشگاهی گروه زنان هر یک از موارد فوق بصورت قطب ارجاع بیماری های زنان و مربوط به آن رشته شود.
  2. جذب نیرو های کافی فلوشیپ در رشته های 5 گانه فوق الذکر بطوریکه در کلیه مراکز حداقل یک نفر از هر رشته حضور داشته باشد.
  3. تامین تجهیزات لازم برای فعالیت حداکثری رشته های 5 گانه فوق الذکر شامل

         تهیه دستگاه هیستروسکوپی مجهز جهت تمامی مراکز

  • تهیه دستگاه لیزر برای رشته آنکولوژی
  • تهیه دستگاه  سونوگرافی پیشرفته برای رشته پریناتولوژی

         تهیه دستگاه لاپاراسکوپی و هیسترسکوپی برای رشته نازایی

  •  تهیه دستگاه لاپاراسکوپی برای لاپارسکوپی پیشرفته  و اندومتریوس
  • گسترش درمانگاههای تخصصی مربوط به فلوشیپ های زیر مجموعه در هر مرکز جهت ارائه خدمات مربوطه
  • تهیه پروتکل مداخلات درمانی مستقل مجاز برای دستیاان هر رده( سال 4-3-2-1 )
  • تعیین حدود و شرایط نظارت کار هیات علمی روی وظایف دستیاری از نظر مداخلات درمانی
  • تهیه بیلان کار درمانی تک تک اعضاء هیات علمی از نظر تعداد بیمار ویزیت اورژانس، الکتیو، تعداد جراحی بر اساس سیستم HISبیمارستان های تابعه
  • مهمترین نیاز تعیین مرکز سطح سه ارجاع مادران پرخطر  و تلاش در جهت تامین کمبود سایر نیروهای نیازمند مراقبت از مادران پرخطر از جمله روماتولوژی و ارولوژی –هماتولوژی-جراحی عروق و ... جهت تیم مشترک پذیرش و درمان مادران پر خطر

4.     ایجاد مرکز ریفرال جهت حوادث جفتی پرخطر مانند پلاسنتاپرویا، اکرتا و پرکرتا با احداث اتاق عمل هیبرید و همکاری با گروه های جراحی و اورولوژی برای بیماران پرخطر مامایی

5.     کاهش میزان سقط و افزایش مراقبت های دوران بارداری و قبل از بارداری در جهت جوانی جمعیت

(بارگزاری قبلی خانم دکتر مریم السادات حسینی )

 به روز رسانی دکتر نسرین سحر خیز اسفند 1401 

 

 

 

 

ن

 

 

  • تاریخ انتشار : 1396/06/11 - 17:39
  • بازدید : 595
  • تعداد بازدید : 96
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
شصت و چهارمین دوره آزمون دانشنامه تخصصی پزشکی

شصت و چهارمین دوره آزمون دانشنامه تخصصی پزشکی با حضور وزیر بهداشت آغاز به کار کرد.

شصت و چهارمین دوره آزمون دانشنامه تخصصی پزشکی با حضور وزیر بهداشت آغاز به کار کرد.

شصت و چهارمین دوره آزمون دانشنامه تخصصی پزشکی با حضور وزیر بهداشت آغاز به کار کرد.

شصت و چهارمین دوره آزمون دانشنامه تخصصی پزشکی با حضور وزیر بهداشت آغاز به کار کرد

 

مراسم افتتاحیه آزمون تخصص پزشکی سال ۹۶، شنبه ۱۱ شهریور ماه با حضور وزیر بهداشت، اساتید و پزشکان از سراسر کشور همچون سال های گذشته در پردیس دانشگاهی نیایش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.
دکتر هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم با اشاره به پیشرفت های شکل گرفته در برگزاری آزمون های تخصصی پزشکی گفت: راه اندازی سازمان سنجش در وزارت بهداشت تجربه موفقی بود که هم اکنون شاهد کاهش چشمگیر حاشیه ها در آزمون ها هستیم. وی گفت: تشکیل حدود صد پرونده و تقاضا در سازمان های مختلف نظارتی نشان از دشواری برگزاری چنین آزمون هایی است که برای برگزاری بی نقص آن هرسال، تلاش های زیادی صورت می گیرد.
دکتر هاشمی تحول و تغییر شیوه برگزاری در آزمون های پزشکی را ضروری دانست و ابراز امیدواری کرد با همکاری و سیاست گذاری اساتید در حوزه های مختلف بتوان در آینده نزدیک، این آزمون ها را با شیوه های نوین برگزار کنیم.
وزیر بهداشت تلاش های اعضای بوردهای تخصصی در طول ۵ دهه گذشته را منشاء خدمات ارزشمندی دانست که مردم و بیماران را از اعزام به خارج از کشور و هم اکنون حتی از اعزام به مراکز استان ها بی نیاز کرده است.
دکتر سید حسن هاشمی تأکید کرد: به آموزش باید نگاه خدماتی داشت و بتوان آن را در مسیر خدمت و رفع آلام مردم به کار گرفت.
دکتر هاشمی خطاب به اساتید و اعضای بورد گفت: با توجه به محدودیت منابع، نقش شما در صرفه جویی هزینه ها بسیار موثر است هر چند که در کنار آن باید به فکر خلق منابع جدید باشیم. راهنماهای بالینی، ابلاغ پیشنهادی است که هر گروه بر اساس نیازها و ضرورت های خود می تواند آن را اختصاصی سازی کند. وی ادامه داد: کار بوردها علمی است و باید سیاست گذاری در حوزه پژوهش و آموزش سلامت را بر عهده بگیرند.
وی ادامه داد: در آزمون بورد تخصصی همان مطالبی که آموزش داده اید را امتحان بگیرید و در طرح سوالات سخت نگیرید و کم خطا عمل کنید.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تلاش این وزارتخانه برای کاهش دوره طرح پزشکان خبر داد و با توجه به کمبود نیروی تخصصی در مناطق مختلف کشور، بر بومی گزینی و افزایش ظرفیت رشته های مورد نیاز در این مناطق تأکید کرد.
وی در پایان نگاه ملی را زمینه ساز توسعه خدمات دانست و بر پرهیز از نگاه بخشی به ارائه خدمات تأکید کرد. دکتر هاشمی همچنین از تلاش های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در میزبانی از آزمون های تخصصی پزشکی قدردانی کرد.
۳۰درصد از تولیدات علمی کشور در حوزه پزشکی است
 
 
دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز در مراسم افتتاحیه آزمون دانشنامه تخصص پزشکی توسعه نیروی انسانی در نظام سلامت را بسیار ضروری دانست.
دکتر باقر لاریجانی با اشاره به گستردگی آموزش در حوزه سلامت گفت: هم اکنون ۶۵ دانشگاه و دانشکده پزشکی، ۲۵۰ بیمارستان آموزشی با پشتیبانی ۲۰ هزار عضو هیأت علمی، آموزش بیش از ۲۵۰ هزار دانشجو را بر عهده دارند.
وی ۳۰ درصد تولیدات علمی کشور را در حوزه پزشکی اعلام کرد و در ادامه بر توسعه حضور و تعامل در جوامع علمی و آموزشی بین المللی تأکید کرد. 
وی همچنین به طرح آمایش سرزمینی اشاره کرد و اظهار داشت: ما برنامه راه را برای ۱۰ منطقه آمایشی و بر حسب نیاز آن ها طراحی کرده ایم به طوریکه دانشگاه ها در هر منطقه به لحاظ نیروی انسانی و تخصص مورد نیاز می دانند به کدام سمت خواهند رفت و بر آن نقاط متمرکز خواهند شد. 
معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین به طرح تحول در آموزش سلامت اشاره کرد و اذعان داشت: هم اکنون همگرایی مطلوبی در دانشگاه های علوم پزشکی شکل گرفته و این تعامل را در سطح پژوهشکده ها و سایر بخش ها گسترش خواهیم داد.
دکتر لاریجانی همچنین بر شکل گیری بانک سوالات آزمون های تخصصی پزشکی و تغییر در شکل برگزاری انها تأکید و در ادامه از اعتبار بخشی همه دانشگاه ها و بیمارستان های آموزشی خبر داد. وی گسترش آموزش های مجازی و برگزاری الکترونیک آزمون ها را در دستور کار این معاونت اعلام کرد.
بیش از یک دهه میزبانی آزمون های تخصصی پزشکی
 
 
دکتر آقاجانی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز ضمن خیرمقدم به اعضای بورد و اساتید علوم پزشکی، به اهمیت برگزاری آزمون های تخصصی پزشکی اشاره کرد.
دکتر محمد آقاجانی گفت: هم اکنون میزبان ۲۰۰ نفر از اعضای بوردهای فوق تخصصی و ۴۵۰ نفر از بوردهای تخصصی هستیم که از روز پنج شنبه ۹ شهریور ماه فعالیت خود را آغاز نموده اند.
وی در خصوص روندهای برگزاری این آزمون ها گفت: تمهیدات مختلفی اندیشیده شده از جمله سه مرحله طراحی سوال، برگزاری آزمون کتبی و همینطور امتحات شفاهی که البته کار دبیرخانه پس از این آزمون ها همچنان ادامه دارد. 
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: دانشگاه ما افتخار میزبانی آزمون های تخصص و فوق تخصص را از سال ۸۳ دارد که در دانشکده های پزشکی و پرستاری برگزار می شود. وی ادامه داد: از یک ماه قبل آماده سازی فضای دانشکده برای برگزاری این آزمون آغاز شده است. نصب سرورهای مختلف، ایجاد اتاق های قرنطینه در دو طبقه و فراهم آوری منابع کتابخانه ای لازم از جمله اقدامات برای برگزاری استاندارد آزمون می باشد. 
دکتر محمد آقاجانی به دیگر اقدامات دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: طراحی سوالات در دانشکده پرستاری و مامایی انجام می شود و برگزاری امتحان کتبی در دانشکده های پرستاری و مامایی، پزشکی و داروسازی خواهد بود که همچنین این دانشکده ها و چندین بیمارستان میزبان برگزاری امتحان شفاهی نیز خواهند بود. وی اسکان اساتید و شرکت کنندگان در این آزمون ها را به عنوان یکی دیگر از خدمات دانشگاه در این آزمون ها بر شمرد.
 
 
دکتر امامی رضوی قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصص وزارت بهداشت نیز در این مراسم به ارائه گزارشی از روند طرح سوالات و تشکیل بانک سوالات پرداخت.
دکتر امامی رضوی بر اهمیت انتخاب صحیح دستیاران متناسب با علاقمندی ها و نیاز ها تأکید کرد و از اقدام شورای آموزش پزشکی در ایجاد محدودیت در انتخاب رشته خبر داد تا بر اساس آن افراد بر اساس توانمندی ها، علایق و نیازهای گروه های مختلف آموزشی اقدام به حضور در آزمون های تخصصی نمایند.
وی رشته های داخلی و زنان را از پر طرفدار ترین حوزه ها در مقاطع تخصص و فوق تخصص در آزمون سال جاری اعلام کرد.
 (برگرفته از پایگاه خبری، اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی).
  • گروه خبری : داخلی
  • کد خبر : 50975
کلید واژه
×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

تنظیمات قالب