باسلام
احتراما،ٌ به اطلاع می رساند کارگاه سونوگرافی ژنیکولوژی نازائی در تاریخ ۱۴۰۲/۷/۲۷ ساعت ۸ صبح در سالن کنفراننس بخش ناباروری بیمارستان طالقانی برای دستیاران سوم و چهارم برگزار می شود.
  • تاریخ انتشار : 1396/06/16 - 15:49
  • بازدید : 464
  • تعداد بازدید : 100
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
روابط عمومی دانشکده پزشکی

اولین کارگاه چهار روزه آموزشی - فرهنگی ویژه دستیاران ورودی جدید .

اولین کارگاه چهار روزه آموزشی - فرهنگی ویژه دستیاران ورودی جدید مهر 96 در دانشکده پزشکی برگزار شد.


اولین کارگاه چهار روزه آموزشی - فرهنگی ویژه دستیاران ورودی جدید مهر 96 در دانشکده پزشکی برگزار شد/همراه با گالری عکس

  اولین کارگاه چهار روزه آموزشی - فرهنگی ویژه دستیاران جدیدالورود با حضور دکتر آقاجانی سرپرست دانشگاه، دکتر جرجانی رئیس دانشکده پزشکی، دکتر خانی جزنی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، دکتر ضیایی معاون پژوهشی دانشکده، دکتر فلاح معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده، دکتر میری معاونت تحصیلات تکمیلی دانشکده، اساتید پیشکسوت دانشکده و حدود 350 نفر از دستیاران روز پنجشنبه لغایت یکشنبه مورخ 9 الی 12 شهریورماه در تالار امام خمینی(ره) دانشکده پزشکی برگزار شد.

 کارگاه آموزشی متدولوژی تحقیق به همت معاونت پژوهشی دانشکده و با حضور اساتید گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی همچون دکتر سهرابی، دکتر حیدرنیا، دکتر بهادری، دکتر کلاهی، دکتر یاوری ، دکتر عباچی زاده و دکتر شکرریز روز پنجشنبه 9 شهریورماه آغاز به کار کرد و طی دور روز متوالی، درخصوص اهمیت و محتوای دوره، ضوابط و معیارهای انتخاب موضوع ، انواع مطالعات و نحوه انتخاب نوع مطالعه، روایی و پایایی پژوهش و اخلاق پژوهش توضیحات مبسوطی توسط مدرسین ارائه گردید.

پس از آن کارگاه آموزشی-فرهنگی دستیاران به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشکده پزشکی شروع به کار نمود. در ابتدای این کارگاه دکتر جرجانی رئیس دانشکده پزشکی ضمن خیرمقدم به دستیاران جدید الورود و تقارن این کارگاه با دو عید بزرگ قربان و غدیر، آن را به فال نیک گرفت و برای آنان آرزوی موفقیت در دوره آموزشی پیش روی، کسب دانش و توانمندی بیشتر در عرصه تخصصی همراه با اوج شکوفایی و موفقیت در زندگی علمی و شخصی شان نمود.

ایشان در ادامه سخنان خود این دوره آموزشی را دوره نزدیکی به خداوند و ارتقای جایگاه معنوی و اخلاق مداری، عشق به همنوع وخلوص نیت، گذشتن از تعلقات دنیوی دانست و ضمن ارائه گزارشی از تاریخچه دانشکده پزشکی، اساتید حاضر در آن را نمونه، الگو و چهره های ماندگار در عرصه پزشکی عنوان کرد که دانشکده مدیون تلاش بی وقفه آنهاست. وی با اشاره به کسب رتبه اول آموزش در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال گذشته، میانگین قبولی در گواهینامه تخصصی دستیاران را بیش از 95 درصد عنوان نمود و کسب رتبه های برتر آزمون دانشنامه تخصصی را شاخص مهمی برای نشان دادن کیفیت آموزش دانشکده دانست که بایستی برای رسیدن به این موفقیت  تلاش بیشتری نمود.

ایشان در خاتمه با تاکید بر اهمیت دوره دستیاری و مسئولیت خطیر دستیاران، فراگیران را همانند معلمان دلسوزی نامید که عهده دار آموزش آبشاری به سطوح پایین تر خود هستند و با پایبندی به اخلاق و اصول تعهد حرفه ای زمینه اقتدار کشور هم از نظر علمی و هم از نظر اخلاقی را هموار می سازند.

در ادامه کارگاه دکتر عزیزی رئیس پژوهشکده غدد درخصوص مفهوم، مبانی و ابعاد سلامت توضیحاتی را ارائه داد و مطالب ارزشمندی را در حیطه سیر تاریخی علم و مفهوم سلامت، ابعاد سلامت در مفاهیم بین المللی، سیر علم در اروپا و معنویت زدایی، مفهوم شناسی و تعریف سلامت معنوی، تاثیر سلامت در سطوح مختلف مراقبت بیمار، اعضای تیم پزشکی و سلامت معنوی، ورود سلامت معنوی در آموزش پزشکی و در سیاست گذاری های نظام سلامت عنوان نمود.

همچنین دکتر ولایتی رئیس مرکز پزشکی ، آموزشی و درمانی مسیح دانشوری نیز با حضور در کارگاه فوق درخصوص تاریخ علم و تاریخ پزشکی، با تکیه بر اهمیت آموزش پزشکی در آموزه های اسلامی سخنانی را بیان نمود.

دکتر کاظمی نژاد در رابطه با درخواست آزمایشات تخصصی ، دکتر علوی مقدم در رابطه با قضاوت و تصمیم گیری بالینی مبتنی بر شواهد، دکتر فرجو در رابطه با تجویز منطقی دارو و آیت اله احدی در رابطه با اخلاق در آموزش و پژوهش پزشکی توضیحات مبسوطی را ارائه دادند و در پایان هرکدام از سخنرانی ها ، دستیاران با پرسش و پاسخ، سوالات و مشکلات خود را مطرح نموده و راهکارهایی ارائه شد.

دکتر آقاجانی سرپرست دانشگاه: دوره دستیاری دوره آموزش و خدمت، مهارت آموزی و تعلیم و تعلم است

در روز پایانی کارگاه آموزشی- فرهنگی ، دکتر آقاجانی سرپرست دانشگاه ضمن تبریک به دستیاران و آرزوی موفقیت برای آنان و نیز تبریک دو عید قربان و غدیر خم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را یکی از بزرگترین دانشگاه ها عنوان نمود که با قدمت 60 ساله ، حدود 14000 دانشجو، 845 نفر عضو هیئت علمی بالینی در 25 رشته تخصصی، 24 رشته فوق تخصصی و 39 رشته فلوشیپ در 12 بیمارستان آموزشی ، حجم عظیمی از آموزش را برعهده دارد.

ایشان در ادامه سخنان خود با اشاره به اساتید نامدار و برجسته دانشگاه اظهار داشت: بخش عظیمی از خدمات تخصصی و فوق تخصصی انجام شده در دانشگاه مدیون تلاش اساتید بزرگی است که در حوزه آموزش، تحقیق و پژوهش فعالیت نموده و فارغ التحصیلان برجسته ای را نیز برای ارائه خدمات نظام سلامت تربیت می نمایند.

سرپرست دانشگاه با بیان اینکه دوره دستیاری دوره ای خاص در زندگی است که نمونه آن در سایر مقاطع و رشته های آموزش عالی دیده نمی شود، بیان نمود: این دوره دارای سه ویژگی اصلی است ؛ اول اینکه مجموعه ای از آموزش و خدمت در آن وجود دارد. دوم اینکه از همان ابتدا آموزشهای کاربردی و مهارتهای هدفمند در بیمارستانها برای دستیاران به اجرا در می آید تا آنان مهارتهایی را بیاموزند که در آینده مستقیما تاثیرگذار خواهد بود و سوم اینکه دستیاران هم تعلیم می بینند و هم تعلیم می دهند و بعنوان دستیار تخصصی آموزش دیده و بعنوان استاد ، این آموزشها را به سطوح پایین تر می آموزند.

دکتر آقاجانی با اشاره به انواع آموزش، دانش ها را به دو دسته تئوری و عملی تقسیم نمود و با تاکید بر دوره علمی و مهارتی اظهار داشت: مهمترین وظیفه مجریان آموزش این است که امتحانات را به گونه ای طراحی کنند تا دستیاران به جای محفوظات و دانش تئوری به سمت قضاوت های بالینی، تشخیص های دقیق تر، انجام اعمال جراحی با مهارت بیشتر و عوارض کمتر روی آورده و به یک پزشک متخصص موفق تبدیل شوند. وی افزود: دستیاران نیز بایستی حضور در بخش ها ، شیفت های کاری، فضاهای کلینیک و پاراکلینیک را جدی گرفته و برای کسب دانش علم و کسب مهارت کوشا باشند.

سرپرست دانشگاه در ادامه،  مبحث اخلاق پزشکی و اخلاق حرفه ای را بسیار مهم توصیف نموده و خاطرنشان کرد: حضور در کارگاه های روش تحقیق و ارتباط با بیمار و مباحث اخلاقی و حقوقی مطرح شده در آن برای دستیاران ضروری است زیرا علم پزشکی بدون توجه به اخلاق حرفه ای مشکلات بسیاری را ایجاد می کند ، رعایت حقوق بیمار و شان مردم و توجه به جنبه های اخلاق در ارتباط با بیماران در زمان ویزیت، اعمال جراحی، بخش های بستری و نیز در تصمیم گیری های آتی اهمیت زیادی دارد مخصوصا آن زمان که بیماران بدحال به اورژانس مراجعه نموده و هم خود و هم اطرافیان بسیار مضطرب هستند پزشکان در این زمان بایستی با نوع سلوک و برخورد خود به آنان اطمینان دهند که اقدامات به موقع انجام خواهد شد و دردها التیام خواهد یافت.

دکتر آقاجانی شفافیت در توضیحات ارائه شده درخصوص اقدامات پزشکی، مشکلات موجود و اقدامات پس از ترخیص بیماران و در مجموع برقراری ارتباط عاطفی صحیح میان پزشک و بیمار را از اولویت های مهم برشمرد.

ایشان در انتها با آرزوی توفیق مجدد اظهار امیدواری نمود دستیاران بتوانند در پایان دوره دستیاری با کوله باری از دانش و مهارت، اخلاق حرفه ای و اخلاق پزشکی از دانشگاه بزرگ علوم پزشکی شهید بهشتی برای ارائه مناسب خدمات نظام سلامت فارغ التحصیل شوند.

در ادامه دکتر نجاری درخصوص پزشکی قانونی، دکتر عباسی ، حجت الاسلام مرقاتی، دکتر سلطانی و دکتر توفیقی در پانلی در رابطه با کلیات فقه پزشکی ، مسئولیت های حقوقی، کیفری، انتظامی و مدنی پزشک، دکتر عزیزی و دکتر بزمی درخصوص اخلاق در آموزش و پژوهش پزشکی، دکتر سیم فروش، دکتر جوادی، دکتر کلانتر معتمدی و دکتر حاجی فتحعلی درخصوص انتظار بیمار و جامعه از پزشک، اخلاق در درمان، پروفشنالیسم و چگونگی حرفه ای بودن در پزشکی، ارتباط با بیمار، ارتباط پزشک با همکاران و دکتر شمس درخصوص نقد فیلم نمایش داده شده Witتوضیحاتی را ارائه دادند .

لازم به ذکر است در انتهای این کارگاه گواهی شرکت در کارگاه به دستیاران ارائه گردید.

گالری عکس

 

 (برگرفته از پایگاه خبری، اطلاع رسانی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی).

  • گروه خبری : داخلی
  • کد خبر : 51207
کلید واژه
×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

تنظیمات قالب