دکترآقاجانی درجمع دستیاران جدیدالورود
سخنراني دكتر آقاجاني درجمع دستیاران جدیدالورود
دکترآقاجانی درجمع دستیاران جدیدالورود: توجه به اخلاق پزشکی و اخلاق حرفه ای برای دستیاران ضروری است.
دکترآقاجانی درجمع دستیاران جدیدالورود: توجه به اخلاق پزشکی و اخلاق حرفه ای برای دستیاران ضروری است.
اولین کارگاه چهار روزه آموزشی فرهنگی ویژه دستیاران جدیدالورود مهر ۹۶، باحضور دکتر آقاجانی سرپرست دانشگاه، دکتر جرجانی رئیس دانشکده پزشکی، دکترخانی جزنی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، دکتر ضیایی معاون پژوهشی دانشکده، دکتر فلاح معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده، دکتر میری معاونت تحصیلات تکمیلی دانشکده، اساتید پیشکسوت دانشکده و حدود ۳۵۰ نفر از دستیاران، ۱۲ شهریور ماه در تالار امام خمینی (ره) دانشکده پزشکی برگزار شد.
دکتر آقاجانی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تبریک به دستیاران و آرزوی موفقیت برای آنان و نیز تبریک دو عید قربان و غدیرخم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را یکی از بزرگترین دانشگاه ها عنوان کرد که با قدمت ۶۰ ساله، حدود ۱۴۰۰۰ دانشجو، ۸۴۵ نفر عضو هیات علمی بالینی در ۲۵ رشته تخصصی، ۲۴ رشته فوق تخصصی و ۳۹ رشته فلوشیپ در ۱۲ بیمارستان آموزشی، حجم عظیمی از آموزش را برعهده دارد.
وی با اشاره به وجود اساتید نامدار و برجسته در دانشگاه اظهار داشت: بخش عظیمی از خدمات تخصصی و فوق تخصصی انجام شده دردانشگاه مدیون تلاش اساتید بزرگی است که در حوزه آموزش، تحقیق و پژوهش فعالیت نموده و فارغ التحصیلان برجسته ای را نیز برای ارائه خدمات نظام سلامت تربیت می کنند.
سرپرست دانشگاه با بیان اینکه دوره دستیاری دوره ای خاص در زندگی است که نمونه آن در سایر مقاطع و رشته های آموزش عالی دیده نمی شود، اذعان داشت: این دوره دارای سه ویژگی اصلی است؛ اول اینکه مجموعه ای از آموزش و خدمت در آن وجود دارد. دوم اینکه از همان ابتدا آموزش های کاربردی و مهارت های هدفمند در بیمارستان ها برای دستیاران به اجرا در می آید تا آنان مهارت هایی را بیاموزند که درآینده مستقیما تاثیرگذار خواهد بود و سوم اینکه دستیاران هم تعلیم می بینند و هم تعلیم می دهند و بعنوان دستیار تخصصی آموزش دیده و بعنوان استاد، این آموزش ها را به سطوح پایین تر می آموزند.
دکتر آقاجانی با اشاره به انواع آموزش، دانش ها را به دو دسته تئوری و عملی تقسیم نمود و با تاکید بر دوره علمی و مهارتی اظهارداشت: مهمترین وظیفه مجریان آموزش این است که امتحانات را به گونه ای طراحی کنند تا دستیاران به جای محفوظات و دانش تئوری به سمت قضاوت های بالینی، تشخیص های دقیق تر، انجام اعمال جراحی با مهارت بیشتر و عوارض کمتر روی آورده و به یک پزشک متخصص موفق تبدیل شوند. وی افزود: دستیاران نیز بایستی حضور در بخش ها، شیفت های کاری، فضاهای کلینیک و پاراکلینیک را جدی گرفته و برای کسب دانش علم و کسب مهارت کوشا باشند.
سرپرست دانشگاه، مبحث اخلاق پزشکی و اخلاق حرفه ای را بسیار مهم توصیف کرد و خاطرنشان کرد: حضور در کارگاه های روش تحقیق و ارتباط با بیمار و مباحث اخلاقی و حقوقی مطرح شده در آن برای دستیاران ضروری است؛ زیرا علم پزشکی بدون توجه به اخلاق حرفه ای مشکلات بسیاری را ایجاد می کند، رعایت حقوق بیمار و شان مردم و توجه به جنبه های اخلاق درارتباط با بیماران در زمان ویزیت، اعمال جراحی، بخش های بستری و نیز در تصمیم گیری های آتی اهمیت زیادی دارد مخصوصا آن زمان که بیماران بدحال به اورژانس مراجعه کرده و هم خود و هم اطرافیان بسیار مضطرب هستند پزشکان در این زمان بایستی با نوع سلوک و برخورد خود به آنان اطمینان دهند که اقدامات به موقع انجام خواهد شد و دردها التیام خواهد یافت. دکتر آقاجانی شفافیت در توضیحات ارائه شده درخصوص اقدامات پزشکی، مشکلات موجود و اقدامات پس از ترخیص بیماران و در مجموع برقراری ارتباط عاطفی صحیح میان پزشک و بیمار را از اولویت های مهم برشمرد.
سرپرست دانشگاه در پایان با آرزوی توفیق مجدد اظهار امیدواری نمود دستیاران بتوانند در پایان دوره دستیاری با کوله باری از دانش و مهارت، اخلاق حرفه ای و اخلاق پزشکی از دانشگاه بزرگ علوم پزشکی شهید بهشتی برای ارائه مناسب خدمات نظام سلامت فارغ التحصیل شوند.
دکتر جرجانی رئیس دانشکده پزشکی نیز ضمن خیرمقدم به دستیاران جدید الورود، تقارن این کارگاه با دو عید بزرگ قربان و غدیر را به فال نیک گرفت و برای آنان آرزوی موفقیت در دوره آموزشی پیش روی، کسب دانش و توانمندی بیشتر در عرصه تخصصی همراه با اوج شکوفایی و موفقیت در زندگی علمی و شخصی شان نمود.
وی در ادامه سخنان خود این دوره آموزشی را دوره نزدیکی به خداوند و ارتقای جایگاه معنوی و اخلاق مداری، عشق به همنوع و خلوص نیت، گذشتن از تعلقات دنیوی دانست و ضمن ارائه گزارشی از تاریخچه دانشکده پزشکی، اساتید حاضر در آن را نمونه، الگو و چهره های ماندگار در عرصه پزشکی عنوان کرد که دانشکده مدیون تلاش بی وقفه آنهاست.
دکتر جرجانی با اشاره به کسب رتبه اول آموزش در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال گذشته، میانگین قبولی در گواهینامه تخصصی دستیاران را بیش از ۹۵ درصد عنوان کرد و کسب رتبه های برتر آزمون دانشنامه تخصصی را شاخص مهمی برای نشان دادن کیفیت آموزش دانشکده دانست که بایستی برای رسیدن به این موفقیت تلاش بیشتری نمود.
رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه درخاتمه با تاکید بر اهمیت دوره دستیاری و مسئولیت خطیر دستیاران، فراگیران را همانند معلمان دلسوزی نامید که عهده دار آموزش آبشاری به سطوح پایین تر خود هستند و با پایبندی به اخلاق و اصول تعهد
حرفه ای زمینه اقتدار کشور هم از نظر علمی و هم از نظر اخلاقی را هموار می سازند.
در ادامه کارگاه دکتر عزیزی رئیس پژوهشکده غدد درخصوص مفهوم، مبانی و ابعاد سلامت توضیحاتی را ارائه داد و مطالب ارزشمندی را درحیطه سیر تاریخی علم و مفهوم سلامت، ابعاد سلامت در مفاهیم بین المللی، سیر علم در اروپا و معنویت زدایی، مفهوم شناسی و تعریف سلامت معنوی، تاثیر سلامت در سطوح مختلف مراقبت بیمار، اعضای تیم پزشکی و سلامت معنوی، ورود سلامت معنوی در آموزش پزشکی و در سیاست گذاری های نظام سلامت عنوان کرد.
همچنین دکتر ولایتی رئیس مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشوری نیز با حضور در کارگاه فوق درخصوص تاریخ علم و تاریخ پزشکی، با تکیه بر اهمیت آموزش پزشکی در آموزه های اسلامی مطالبی را ارائه کرد.
دکتر کاظمی نژاد در رابطه با درخواست آزمایشات تخصصی، دکتر علوی مقدم در رابطه با قضاوت و تصمیم گیری بالینی مبتنی بر شواهد، دکتر فرجو در رابطه با تجویز منطقی دارو و آیت اله احدی در رابطه با اخلاق در آموزش و پژوهش پزشکی توضیحات مبسوطی را ارائه دادند و در پایان هرکدام از سخنرانی ها، دستیاران با پرسش و پاسخ، سوالات و مشکلات خود را مطرح نموده و راهکارهایی ارائه شد.
در ادامه دکتر نجاری درخصوص پزشکی قانونی، دکتر عباسی، حجت الاسلام مرقاتی، دکتر سلطانی و دکتر توفیقی در پانلی در رابطه با کلیات فقه پزشکی، مسئولیت های حقوقی، کیفری، انتظامی و مدنی پزشک، دکتر عزیزی و دکتر بزمی درخصوص اخلاق در آموزش و پژوهش پزشکی، دکتر سیم فروش، دکتر جوادی، دکتر کلانتر معتمدی و دکتر حاجی فتحعلی درخصوص انتظار بیمار و جامعه از پزشک، اخلاق در درمان، پروفشنالیسم و چگونگی حرفه ای بودن در پزشکی، ارتباط با بیمار، ارتباط پزشک با همکاران و دکتر شمس درخصوص نقد فیلم نمایش داده شده Wit توضیحاتی را ارائه دادند. لازم به ذکر است در انتهای این کارگاه گواهی شرکت در کارگاه به دستیاران ارائه شد.
کارگاه آموزشی "متدولوژی تحقیق" نیز به همت معاونت پژوهشی دانشکده و باحضور اساتید گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی همچون دکتر سهرابی، دکترحیدرنیا، دکتر بهادری، دکتر کلاهی، دکتر یاوری، دکتر عباچی زاده و دکتر شکرریز؛ روز پنجشنبه ۹ شهریورماه آغاز به کار کرد و طی دور روز متوالی، درخصوص اهمیت و محتوای دوره، ضوابط و معیارهای انتخاب موضوع، انواع مطالعات و نحوه انتخاب نوع مطالعه، روایی و پایایی پژوهش و اخلاق پژوهش توضیحات مبسوطی توسط مدرسین ارائه شد.
پس از آن کارگاه آموزشی- فرهنگی دستیاران به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشکده پزشکی شروع به کار کرد.
(برگرفته از پایگاه خبری، اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی).