ر


بسم ٱللّٰه ٱلرّحْمٰن ٱلرّحیم

ولقدْ خلقْنا ٱلْإنسٰن من سلٰلةٍ مّن طینٍ

و ما انسان را از عصاره‌ای از گل آفریدیم؛

آیه 12 سوره مومنون

ثمّ جعلْنٰه نطْفةً فى قرارٍ مّکینٍ

سپس او را نطفه‌ای در قرارگاه مطمئن [= رحم‌] قرار دادیم؛

آیه 13 سوره مومنون

ثمّ خلقْنا ٱلنّطْفة علقةً فخلقْنا ٱلْعلقة مضْغةً فخلقْنا ٱلْمضْغة عظٰمًا فکسوْنا ٱلْعظٰم لحْمًا ثمّ أنشأْنٰه خلْقًا ءاخر فتبارک ٱللّه أحْسن ٱلْخٰلقین

سپس نطفه را بصورت علقه [= خون بسته‌]، و علقه را بصورت مضغه [= چیزی شبیه گوشت جویده شده‌]، و مضغه را بصورت استخوانهایی درآوردیم؛ و بر استخوانها گوشت پوشاندیم؛ سپس آن را آفرینش تازه‌ای دادیم؛ پس بزرگ است خدایی که بهترین آفرینندگان است!

 

 

 

رشته زنان و زایمان یکی از رشته های تخصصی پایه  علوم پزشکی است که به پیشگیری، غربالگری،تشخیص، درمان و پیگیری بیماری های دستگاه تولید مثل زنان و عواملی که بر ارتقای سلامت زنان در این حیطه تاثیر می گذارد و همچنین به مراقبت و مداخلات مرتبط با مادر در حین بارداری و زایمان فیزیولوژیک و پرخطر می پردازد. فارغ التحصیلان این رشته مهارتهای تخصصی در زمینه های آموزشی پژوهشی و درمانی در اختیار جامعه قرار خواهند داد.

گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از با سابقه ترین گروه های دانشگاه است که از بدو تأسیس دانشگاه فعالیت داشته است و سال های متمادی است که تربیت دستیار تخصصی زنان و زایمان در این گروه صورت می گیرد. از سال 1363 و ملحق شدن بیمارستان مهدیه و بوعلی، شش بخش آموزشی زنان شامل بخش زنان بیمارستان شهدا، طالقانی، امام  حسینو لقمان وجود داشت که بعداً با جدا شدن بیمارستان بوعلی از دانشگاه شهیدبهشتی و درمانی شدن بخش زنان بیمارستان لقمان، هم اکنون چهار بخش آموزش فعال در بیمارستان های شهدا، امام حسین، طالقانی و مهدیه وجود دارند بطور متوسط سالیانه بین 26-22 نفر دستیار وارد و همین تعداد نیز فارغ التحصیل می شوند. این گروه علاوه بر تربیت دستیار در زمینه پزشکی عمومی ، در آموزش کارآموزان و کارورزان نیز از بخش های مادر بوده و سالیانه پذیرای بیش از 100 نفر کارورز و کارآموز می باشد.

همچنین گروه زنان، رشته فلوشیپ ناباروری و IVF را راه اندازی نموده است.

 اولین پذیرش دستیار فلوشیپی متعلق به فلوشیپ ناباروری و IVF بوده است که از سال 1389در بیمارستان طالقانی راه اندازی شد و تا کنون 18 فلوشیپ ناباروری تربیت و فارغ التحصیل شده اند و یک فلوشیپ بین الملل از کشور عراق در این مرکز تربیت و فارغ التحصیل شده است. همچنین پذیرش فلوشیپ ناباروری و IVF در بیمارستان مهدیه از سال 1399 شروع شده است  و سالی یک فلوشیپ اموزش میبیند. بخش های ناباروری تابعه دانشگاه دارای پتانسیل بسیار بالایی می باشد

دومین پذیرش دستیار فلوشیپی، فلوشیپ انکولوژی زنان در سال 1391 و در بیمارستان امام حسین (ع) بوده که تا کنون 20 فلوشیپ فارغ التحصیل شده اند .

سومین پذیرش دستیار فلوشیپی ، فلوشیپ پریناتولوژی و در بیمارستان شهدای تجریش در سال 1394 و تا کنون 10 فارغ التحصیل داشته است.

 هر چهار مرکز بعنوان مراکز ریفرال بوده و بیماران از مراکز درمانی تابعه دانشگاه اعزام –پذیرش و درمان میشوند.

اعضای هیأت علمی گروه زنان شامل 36 نفر هیأت علمی آموزشی می باشند که از این تعداد 9 نفر استاد،10 نفر دانشیارو 17 نفر استادیار می باشند. مدیر گروه زنان فعلی سرکار خانم دکتر نسرین سحرخیز، معاون اموزش گروه سرکار خانم دکتر زهرانائیجی  و  ریاست بخش زنان بیمارستان شهدا سرکار خانم دکتر لادن آجری، ریاست بخش زنان و نازایی بیمارستان طالقانی سرکار خانم دکتر ساغر صالح پور،  ریاست بخش زنان بیمارستان مهدیه سرکار خانم دکتر عاطفه مریدی و  ریاست بخش زنان و انکولوژی زنان بیمارستان امام حسین (ع) سرکار خانم دکتر مریم سادات حسینی می باشند.ریاست بیمارستان مهدیه که بیمارستان زنان می باشد سر کار خانم دکتر شهرزاد زاده مدرس هستند.

تاکنون اساتید آقای دکتر متین و آقای دکتر قره خانی و خانم دکتر اولادی و خانم دکتر فلاحیان و خانم دکتر ذنوبی و خانم دکتر باروتی و خانم دکتر حسینی سمت مدیریت گروه زنان را در سالهای متمادی به عهده داشته اند.

 هیأت علمی فلوشیپ ناباروری 8 نفر فلوشیپ، فلوشیپ انکولوژی 7 نفر ، فلوشیپ یورگاینکولوژی 1 نفر می باشند. مدیر برنامه نازایی سرکار خانم دکتر ساغر صالح پور، مدیر برنامه آنکولوژی سرکار خانم دکتر مریم سادات حسینی و مدیر برنامه پریناتولوژی سرکار خانم دکتر ثریاصالح گرگر می باشند.

همچنین گروه زنان در زمینه اعمال جراحی لاپاراسکوپی فعال بود و لاپاراسکوپی تشخیصی و پیشرفته در بیمارستان های تابعه و خصوصأ بیمارستان شهدای تجریش انجام میشود.

در برنامه اموزشی –درمانی گروه زنان نگرش به سلامت محوری ،کرامت انسانی، اولویت قرار دادن سلامت در سطح ملی ،جامع نگری و ارج نهادن به معنویات و رعایت اخلاق حرفه ای سرلوحه کار قرار داده شده است و اساتید با علاقه و تلاش بسیار در ارتقاء آموزش دستیاران تخصصی و فوق تخصصی، دانشجویان پزشکی و درمان بیماران مشغول به ارائه خدمت می باشند.

ساختار گروه آموزشی:

1.شورای اجرایی

2.کمیته پژوهشی

3.کمیته امتحانات

4.کمیته سمینارها و کارگاهها و بازآموزی ها

5.کمیته کارآموزی و کارورزی

6. ایجاد وب سایت گروه زنان

7. راه اندازی مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماریهای زنان

شورای اجرایی گروه:

این شورا متشکل از مدیرگروه ، روسای بخش ها ومعاونین اموزشی بخش ها و مدیران برنامه فلوشیپی می باشد و جلسات بطور منظم ماهیانه برگزار میشود.کلیه تصمیم هایی که در حیطه وظایف مدیرگروه است،  ملزم به طرح در شورای اجرایی گروه می باشد و پس از تصمیم گیری در شورا، اجرایی خواهد شد .صورتجلسه شورا هر ماه جهت معاونت محترم  آموزشی دانشگاه و ریاست محترم دانشکده پزشکی ارسال میگردد. در سال گذشته 12 جلسه برگزار شده است.

کمیته پژوهشی گروه :

مسئول کمیته پژوهشی : سرکار خانم دکتر ثریا صالح گرگری می باشند (دوره ی قبل سرکار خانم دکتر مینو یغمایی بودند) وظایف کمیته پژوهشی تشکیل منظم جلسات پژوهشی در مراکز و بررسی پروپوزال های دستیاران، تشکیل جلسات دفاع از پایان نامه، کمک به ارائه مقاله از پایان نامه ها می باشد. صورتجلسات جهت معاونت پژوهشی دانشکده ارسال میگردد.

 کمیته امتحانات:

مسئول کمیته امتحانات: سرکار خانم دکتر مینو یغمایی (دوره ی قبل سرکار خانم دکتر طیبه جاهد بزرگان بوده اند)

این کمیته شامل دو بخش امتحان تئوری و امتحان OSCEاست . مسئول طراحی و برگزاری امتحان تئوری،  سرکار خانم دکتر مینو یغمایی و مسئول  امتحان  OSCEسرکار خانم دکتر زهرا حیدر می باشد.

وظایف : برگزاری امتحانات دوره ای که سال های گذشته دو امتحان متمرکز با 150 سوال و یک سال اخیر، برگزاری امتحانات بصورت غیر متمرکز در هر بیمارستان با سؤالات مشترک می باشد و همچنین برگزاری 2 بار امتحان OSCE که برای هر رده دستیاری سوالات متفاوت طراحی میشود.

کمیته سمینار، کارگاهها و باز آموزیها

مسئول کمیته : سرکار خانم دکتر سودابه درویش

برگزاری کارگاههای روش تحقیق، پرونده نویسی، هیسترسکوپی و لاپاراسکوپی،   آنکولوژی ( کولپوسکوپی) ، سونوگرافی، HSG، NST

احیاء نوزاد،پلویک و یورودینامیک،زایمان فیزیولوژیک، احیای بزرگسال، مورتالیتی و موربیدتی مادران باردار، ماموگرافی، خونریزی های بعد از زایمان از جمله وظایف این کمیته است.

ابتدای هر سال برنامه یکساله طراحی، زمان بندی و اجرا میگردد. اکثر اعضای هیأت علمی در برگزاری کارگاهها مشارکت دارند. شرکت در کارگاهها الزامی و بخشی از نمره درون بخشی دستیاران را به خود اختصاص میدهد.

کمیته کارآموزی و کارورزی:

 منتور ارشد دکتر ترانه ارباب زاده و پرسپتور ارشد دکتر صدبقه حسینی

(از سال تحصیلی 1401)

وظایف کمیته: تهیه Log book انترنها و نظارت بر انجام بهینه آنها در بخش ها

تهیه مولتی مدیای دروس دانشجویی

تهیه Study guide دروس دانشجویان

برگزاری امتحانات متمرکز پایان دوره - کارآموزان

نظارت بر انجام آموزش یکسان اینترنها در بخشها و برگزاری امتحان غیر متمرکز در هر بخش

ایجاد وب سایت گروه زنان:

مسئول: دکتر نازنین حاجی زاده (قبلا دکتر لیلا نظری بوده اند)

 سایت گروه زنان یکی از بهترین و پربازدیدکننده ترین سایت های دانشگاه می باشد و بسیاری از اقدامات انجام شده جهت اطلاع و استفاده در آن قرار میگیرد.

- ایجاد ایمیل گروه زنان جهت تبادل بهتر اطلاعات

- ایجاد گروه هیات علمی در واتساپ جهت اطلاع رسانی و مشارکت علمی اعضای گروه

- ایجاد گروه های دستیاری جهت هر رده بطور مجزا با مدیر گروه در واتساپ

راه اندازی مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماریهای زنان

مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری های زنان از سال 1393 فعالیت خود را در زمینه های پژوهشی، آموزشی شروع نموده است. ریاست مرکز خانم دکتر فرح فرزانه دکترای تخصصی زنان و زایمان – فلوشیپ انکولوژی می باشد. این مرکز مستقردر بیمارستان امام حسین (ع)می باشد. اعضای مرکز شامل هیات علمی و شورای پژوهشی این مرکز حدود 21 نفر می باشند که رشته های تخصصی آنان شامل: متخصص زنان و زایمان – فلوشیپ نازایی - فلوشیپ انکولوژی -  فلوشیپ پریتانولوژی-فلوشیپ کف لگن می باشد. طرح های مصوب مرکز در حوزه زنان و بیماری های زنان حدود 162 طرح و مقالات  چاپ شده با افیلیشن مرکز بیش از 96مقاله  می باشد.تعداد کتب منتشر شده در مرکز حدود12 عدد می باشد

ضمنا لینک مرکز جهت دریافت اطلاعات بیشتر pgrc.sbmu.ac.ir می باشد

برگزاری کمیته های پژوهشی درمانی به منظور ارتقاء کیفیت درمان مطابق با استانداردهای نوین و انجام پروژه های پژوهشی بر مبنای اطلاعات ثبت شده از بیماران از جمله فعالیت های این مرکز است.

برگزاری کنگره بین المللی چالش های بالینی در مامایی در زنان و نازایی (DTOGI) که هر دو سال یکبار برگزار میشود. از اقدامات مهم این مرکز می باشد.که تا به حال 3 بار برگزار شده است

برنامه راهبردی و چشم انداز های گروه زنان

آموزش فلوشیپ:

  1. جذب فلوشیپ از بین دانش آموختگان برتر
  2. ارتقائ وتهیه برنامه منسجم آموزشی فلوشیپ  و نظارت بر اجرای آن
  3. راه اندازی دستیاری  فلوشیپ یوروکاینکولوژی (کف و لگن) و لاپاراسکوپی و لاپاراسکوپی در انکولوژی
  4. افزایش ظرفیت دستیار فلوشیپ در رشته های موجود از جمله آنکولوژی-نازایی-پریناتولوژی
  5. تصمیم گیری و سعی در جذب فلوشیپ خارجی

شاخص:افزایش تعداد و نوع رشته های فلوشیپ و افزایش کلی تعداد دستیار فلوشیپ در 5 سال آینده

آموزش دستیاران :

  1. ارتقاء آموزش دستیاران بطوریکه میزان نمرات کمی بورد(میانگین) و تعداد قبولی بورد (درصد) افزایش یابد.
  2. تهیه برنامه منسجم آموزش دستیاری بر مبنای شاخص های فوق تخصصی شامل آنکولوژی-نازایی-پریناتولوژی-لاپاراسکوپی- کف لگن
  3. به حد اقل رساندن میزان روتیشن های بین بیمارستانی با تأمین همه ی رشته های فوق تخصصی در همه بیمارستان ها

شاخص:افزایش میانگین نمره کتبی ارتقاء هر دوره و میانگین نمره کتبی پره بورد و ارتقاء  و درصد قبولی بورد شفاهی و کتبی

      آموزش کارورزان:

  1. ارتقاء آموزش کارورزان در حوزه  بالینی از طریق تماس بیشتر با اساتید
  2. تهیه برنامه آموزشی مشخص بالینی کارورزان در بخش های بالینی 4 مرکز حتی الامکان با یکسان سازی و نظارت هر چه بیشتر بر اجرای ان در مراکز و تعیین سهم ساختارمند همه اعضاء هیأت علمی در آموزش بالینی کارورزان
  3. ارتقاء آموزش کارورزان در حوزه تئوریک  از طریق اجرای ارزشیابی تئوریک اخر دوره بطور یکسان

شاخص:  ارزشیابی برونی دانش اموختگان و انجام مصاحبه یا پرسش نامه  با افراد پس از پایان بخش و بررسی نمرات سالانه

 

 

آموزش کارآموزان :

  1. ارتقاء آموزش کارآموزان در حوزه بالینی از طریق تماس بیشتر با اساتید بصورت راندهای بالینی و تعیین جایگاه آموزش بالینی با اساتید
  2. تهیه برنامه آموزشی بالینی کارآموزان و حضور در بخش های بالینی 4 مرکز حتی الامکان یکسان سازی و نظارت هرچه بیشتر بر اجرای آن در مراکز و تعیین سهم ساختارمند همه اعضای هیات علمی در اموزش بالینی کارآموزان
  3. ارتقاء آموزش کارآموزان در حوزه تئوریک ازطریق اصلاح و ارتقاء آموزش اساتید بالینی بر اساس رفرانسهای جدید

شاخص:ارزشیابی بیرونی بالینی قبل اینترنی و بررسی نمرات مربوط به دروس زنان در امتحان  پره انترنی

کیفیت آموزشی اعضای هیات علمی :

  1. درخواست برنامه اموزشی به فلوشیپ/دستیاران/کارورزان و کارآموزان از تک تک اعضای هیات علمی
  2. توانمند سازی اعضای هیات علمی به روش جدید در روش های تدریس و ارزشیابی (طراح سوال) مناسب چند گزینه ای و آزمون های عملی آسکی وPMP   و سایر روشها
  3. دخیل کردن بار اموزش و عضو هیات علمی در ارتقاء عمودی و افقی ارائه مستندات توسط هیأت علمی به شورای آموزشی گروه جهت دریافت پایه سالیانه و یا تمدید پیمانی اعضای هیات علمی

ارتقاء پژوهشی اعضاء هیأت علمی:

  1. شرکت اساتید در کارگاههای پیشرفته روش تحقیق
  2. اختصاص ساعات کاری برای  فعالیت های پژوهشی
  3. سعی در تامین مشاورین آماری و اپیدمیولوژی جهت گروه و مرکز تحقیقات
  4. تاکید بر اجرای کامل قانون الزام دستیاران به نگارش مقاله معتبر (ISI) از پایان نامه ها وطرح های پژوهشی
  5. تشویق اساتید و دستیاران به برگزیدن عناوین پایان نامه های کاربردی و مورد نیاز در سطح ملی
  6. ارائه اولویت های پژوهشی در گروه با توجه به نیاز های جامعه

 

ارتقاء کیفیت مراقبت های درمانی در مراکز آکادمیک گروه زنان

  1. تقویت شاخه های فلوشیپی آنکولوژی –نازایی-پریناتولوژی-یوروگاینکولوژی-لاپاراسکوپی بطوریکه در یک یا دو مرکز از 4 مرکز دانشگاهی گروه زنان هر یک از موارد فوق بصورت قطب ارجاع بیماری های زنان و مربوط به آن رشته شود.
  2. جذب نیرو های کافی فلوشیپ در رشته های 5 گانه فوق الذکر بطوریکه در کلیه مراکز حداقل یک نفر از هر رشته حضور داشته باشد.
  3. تامین تجهیزات لازم برای فعالیت حداکثری رشته های 5 گانه فوق الذکر شامل

         تهیه دستگاه هیستروسکوپی مجهز جهت تمامی مراکز

  • تهیه دستگاه لیزر برای رشته آنکولوژی
  • تهیه دستگاه  سونوگرافی پیشرفته برای رشته پریناتولوژی

         تهیه دستگاه لاپاراسکوپی و هیسترسکوپی برای رشته نازایی

  •  تهیه دستگاه لاپاراسکوپی برای لاپارسکوپی پیشرفته  و اندومتریوس
  • گسترش درمانگاههای تخصصی مربوط به فلوشیپ های زیر مجموعه در هر مرکز جهت ارائه خدمات مربوطه
  • تهیه پروتکل مداخلات درمانی مستقل مجاز برای دستیاان هر رده( سال 4-3-2-1 )
  • تعیین حدود و شرایط نظارت کار هیات علمی روی وظایف دستیاری از نظر مداخلات درمانی
  • تهیه بیلان کار درمانی تک تک اعضاء هیات علمی از نظر تعداد بیمار ویزیت اورژانس، الکتیو، تعداد جراحی بر اساس سیستم HISبیمارستان های تابعه
  • مهمترین نیاز تعیین مرکز سطح سه ارجاع مادران پرخطر  و تلاش در جهت تامین کمبود سایر نیروهای نیازمند مراقبت از مادران پرخطر از جمله روماتولوژی و ارولوژی –هماتولوژی-جراحی عروق و ... جهت تیم مشترک پذیرش و درمان مادران پر خطر

4.     ایجاد مرکز ریفرال جهت حوادث جفتی پرخطر مانند پلاسنتاپرویا، اکرتا و پرکرتا با احداث اتاق عمل هیبرید و همکاری با گروه های جراحی و اورولوژی برای بیماران پرخطر مامایی

5.     کاهش میزان سقط و افزایش مراقبت های دوران بارداری و قبل از بارداری در جهت جوانی جمعیت

(بارگزاری قبلی خانم دکتر مریم السادات حسینی )

 به روز رسانی دکتر نسرین سحر خیز اسفند 1401 

 

 

 

 

ن

 

 

  • تاریخ انتشار : 1396/10/26 - 18:03
  • بازدید : 835
  • تعداد بازدید : 109
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
تحقیقات دانشجویان علوم پزشکی شهید بهشتی

تحقیقات دانشجویان علوم پزشکی شهید بهشتی در صدر کشور

افتخاری که برای پنجمین سال متوالی تکرار شد/ تحقیقات دانشجویان علوم پزشکی شهید بهشتی در صدر کشور

افتخاری که برای پنجمین سال متوالی تکرار شد/ تحقیقات دانشجویان علوم پزشکی شهید بهشتی در صدر کشور

 

کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای پنجمین سال متوالی، رتبه برتر دانشگاه های تیپ۱ کشور را از آن خود کرد. دکتر سید امیرمحمد مرتضویان استاد تمام دانشکده تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه و مدیر کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه رمز این موفقیت را تشریح کرد.

سازماندهی سیستماتیک، نظام مند و منسجمی را ایجاد کرده ایم
وی درخصوص ویژگی های کمیته تحقیقات دانشجویی و همچنین اقداماتی که زمینه و بستر کسب مقام نخست این کمیته را برای پنحمین سال متوالی فراهم کرد، گفت: بحث جشنواره رازی بحث شوق انگیز و بحث بزرگی در کشور است که یک جنبه آن جنبه دانشجویی است. 
درواقع این جشنواره آیتم ها و شاخص های ارزیابی دارد که هرسال تغییر می کند و یکی از آنها نمودار سازمانی و جریان مدیریت سازمانی است که خوشبختانه در دانشگاه ما نسبت به دانشگاه های دیگر، مدیریت سازمانی و نمودار سازمانی بزرگی وجود دارد. کمیته تحقیقات دانشجویی در تمامی دانشکده ها و بسیاری از مراکز تحقیقاتی مهم دفتر و دبیر دارد و معاون پژوهشی هر مرکز نیز بصورت موضعی سرپرست این کمیته است. به همین دلیل امور این کمیته در دانشکده ها و مراکز سامان یافته است، یعنی یک سازماندهی بسیار سیستماتیک، نظام مند و منسجمی در این خصوص وجود دارد. البته ۶-۵ سال کار مداوم صورت گرفت تا این سازمان بوجود بیاید و یکی از آیتم های مهم این بحث، کمیته تحقیقات دانشجویی است که کمیت و کیفیت طرح های دانشجویی را مورد بررسی قرار می دهند. 
حمایت های مالی دانشگاه از طرح های دانشجویی کم نظیر است
 
 
دکتر مرتضویان درپاسخ به سوالی دررابطه با حمایت های معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه، از طرح های دانشجویی اظهار داشت: خوشبختانه معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه در زمینه تحقیقات دانشجویی، حمایت های مالی بسیار خوبی را به عمل می آورد بطوری که من مطلع هستم در دانشگاه های دیگر به این میزان حمایت صورت نمی گیرد و براین اساس جای تقدیر از ایشان دارد.
 درحال حاضر برای طرح های دانشجویی حداقل ۴ میلیون تومان درنظر می گیرند و قرارداد بسته می شود و اگر محققان دانشجویی از اعضای نخبگان و استعداد درخشان باشند، این رقم حتی بیشتر نیز شده وگاهی تا حدود ۸ میلیون تومان برای طرح های تحقیقاتی به دانشجویان اعتبار تخصیص داده می شود. 
باید اذعان داشت حمایت های مادی و معنوی و اهتمامی که معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به طرح های دانشجویی دارد در دیگر دانشگاه های علوم پزشکی کشور کمتر نظیر دارد. همچنین یک بحث دیگر درمورد کارگاه های آموزشی و توانمند سازی دانشجویان است که برای این منظور نیز حمایت های مالی خوبی انجام می شود. سال گذشته حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای برای کارگاه های توانمند سازی و بازدیدهای علمی که از هر دانشکده و مرکز تحقیقاتی انجام شده است، هزینه شده که این حمایت ها نیز تقریبا درکشور نظیر ندارد. 
نتایج فعالیت های کمیته های دانشجویی درکشور که دارای آیین نامه مخصوصی نیز هست، همه ساله در جشنواره رازی مورد بررسی قرار م گیرد و طرح های برتر انتخاب می شوند. به لطف خدا و پشتیبانی ریاست پیشین و فعلی دانشگاه که همواره به مقوله دانشجویی اهمیت داده اند و همینطور معاون پژوهشی دانشگاه؛دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توانسته برای پنجمین بارپیاپی در جشنواره رازی مقام اول را کسب کند و موجب شده از این حیث با اختلاف نسبتا زیادی از دیگر دانشگاه های تیپ یک پیشتاز باشیم.
حمایت معنوی از دانشجویان در ثبت طرح ها
مدیرکمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه درادامه فرایند کلی پذیرش و تصویب طرح های دانشجویی را چنین تشریح کرد: ما فقط به اطلاع رسانی های کلی بسنده نمی کنیم. من خودم بطور حضوری به دانشکده ها مراجعه می کنم و با همکاری معاونت های دانشکده ها با تک تک دانشجویان تحصیلات تکمیلی دراین زمینه تبادل نظر می کنیم. علاوه براین ما هر دوماه با دبیران جلسه داریم و از آنها می خواهیم که گزارشی از روند اقدامات خود ارایه کنند. دبیران دانشکده ها و مراکز تابعه دانشگاه به دانشجویانی  که علاقمند کارهای تحقیقاتی هستند درخصوص نحوه ثبت نام در "سایت پژوهان" اطلاع رسانی می کنند و دانشجویان مانند اعضای هیات علمی دانشگاه برای ثبت طرح های تحقیقاتی خود در سایت پژوهان ثبت نام می کنند. ما به منظور ارج نهادن به تحقیقات دانشجویی با خود دانشجویان قرارداد می بندیم و طبق قرارداد استاد نقش مکاتبه کننده مقاله را دارد و دانشجو نیز نفر اول طرح محسوب می شود و درواقع تحقیقات مخصوص دانشجویان می شود با حفظ نظارت و شان استاد. ما با این کار انگیزه ای و علاقه ای را برای دیگر دانشجویان ایجاد می کنیم که در این مسیر فعالیت کنند.
جشنواره رازی یک شوق بزرگ پزوهشی را در همه ایجاد می کند
وی همچنین درخصوص نقش جشنواره درارتقای سطح دانش و توانایی دانشجویان و علاقمندان به طرح های پژوهشی خاطرنشان کرد: جشنواره علوم پزشکی رازی در علوم پزشکی شاید همتای جشنواره خوارزمی در وزارت علوم باشد. جشنواره رازی جشنواره بلندپایه ای است و یک شوق بزرگ پژوهشی را در همه ایجاد می کند، یعنی از بالاترین و برجسته ترین دانشمندان علمی کشور تا دانشجویان که به تازگی کار تحقیقاتی خود را شروع کرده اند هرسال می آیند تا رقابت کنند و جایزه بگیرند. هنگامی که دفترچه جشنواره می آید واقعا شوق و ذوق خاصی در بین دانشجویان علاقمند بوجود می آید و درواقع نقش انگیزه دهنده خوبی برای آنها دارد. دانشگاه ها مخصوصا دانشگاه های تیپ یک که دانشگاه های بزرگی هستند، یک سال در زمینه های مختلف با یکدیگر به رقابت می پردازند تا بتوانند یک رتبه ای را درجشنواره رازی کسب کنند براین اساس شرکت در جشنواره در شوق و انگیزه و نشاط علمی خیلی موثر است. رقابت در جشنواره و کسب رتبه های برتر برای روسای دانشگاه ها نیز بسیار اهمیت دارد. دانشجویان وقتی که می بینند کمیته ای اول می شود، آن رقابت و نشاط را دنبال می کنند که این واقعا موثر است و جای تقدیر از دست اندرکاران جشنواره دارد که می توانند یک جشنواره بزرگی را درهمه جوانب هدایت و برگزار کنند. همچنین برای اهدای جوایز جشنواره شخص رئیس جمهور و یا جانشین ایشان حضور دارند که این نیز برای دانشجویان انگیزه خوبی را به همراه دارد تا تمامی تلاش خود را برای کسب مقام به کار ببندند.
دکتر مرتضویان درپایان با تقدیر از زحمات شایسته تمامی همکاران مجموعه دانشگاه اظهار داشت: من ازهمه همکاران مجموعه دانشگاه که در این زمینه ما را یاری کردند و موجب این شدند که ما دراین سطح برای بار پنجم مقام اول را کسب کنیم، سپاسگزاری می کنم. دانشگاه های تیپ یک، دانشگاه های قوی هستند بعضی از دانشگاه ها دربرخی از جنبه هایی از ما جلوترهستند، ولی خوشبختانه در بعد تحقیقات دانشجویی چند سال است که ما از دیگر دانشگاه های علوم پزشکی کشور جلوتر هستیم که تحقق این مهم با یاری همه یعنی از شخص اول دانشگاه تا دانشجویان میسر شده است. ما هرگاه از دانشجویان خواستیم که طرح بدهند و کار علمی انجام دهند، در این زمینه به خوبی عمل کرده اند و من از همه آنها تشکر می کنم و امیدوارم همواره ما را در این مسیر حمایت کنند.
 (برگرفته از پایگاه خبری، اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی).
  • گروه خبری : داخلی
  • کد خبر : 56999
کلید واژه
×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

تنظیمات قالب